הסופר של סקינר

רגיל
הסופר של סקינר

אם תשאל את "רבי גוגל" מיהו סקינר תמצא הרבה מידע על פסיכולוג מהגישה ההתנהגותית (האבא שלה למעשה), הרקע לעבודתו, מחקריו הבולטים, מושגים בולטים שפיתח והם תקפים ובשימוש עד היום, תקבלו מכשיר שנקרא תיבת סקינר ושמות של ספרים שהוא מוזכר ומצוטט בהם, ומי שיעמיק בקישורים ואף ייוועץ ברבי גוגל המומחה (הסקולר) יגלה שהמושגים והתאוריה יכולים לשמש אותו בדברים הקטנים של ההורות והחיים בכלל. אני לא הולך לספר לכם הכל, אני גם לא פסיכולוג – יש לי בסך הכל תואר ראשון במדעי ההתנהגות – אבל אני כן לשתף אותכם בתובנות מאוחרות מידע שנקלט או בשפה פשוטה יותר, אסימון שנפל לי, לגבי מה שסקינר אומר…

דמיינו לעצמכם את הסיטואציה הבאה:

"אתם בסופר מרקט כלשהו, עורכים את הקניות השבועיות/חודשיות או מה שצריך להשלים, יש לכם רשימה ביד, כוונה בלב וילד בעגלה. הנסיך או נסיכה כבר יודע להביע את עצמו ואתם מתחילים את הקנייה, עוברים בין הירקות ומדברים על מה היה בארגז חול, בוחרים פירות ומתקשקשים על הפרי שהוא הכי אוהב, עוברים בין המדפים לחפש את המצרכים שברשימה ומגיעים למעבר של החטיפים, הכל צבעוני וצועק, פרצופים של הדמויות האהובות של הנסיך בעגלה מציצות עליו מכל פינה והעיניים שלו נפערות. במקרה היה חטיף ברשימה והמעבר עובר תוך דיאלוג, בעיקר של הנסיך עם עצמו, על כמה שהחטיף שבחרתם הוא הכי טוב (או כל דבר בסגנון). אתם עוברים מעבר לפינה ומעבר נוסף כמעט זהה לקודם מופיע, הפעם הנסיך מבטא את רצונותיו בתקיפות יותר ואתם ממש לא תכננתם… מכאן והלאה יש מספר אפשרויות פעולה אפשריות אבל מה שברור הוא שהמשך הקניות יהיו אחרת (או שלא…). דבר נוסף שמתחוור לכם במוקדם או במאוחר, או בעצם שני דברים… הראשון הוא שגם באגפים אחרים של הסופר טמונים מלכודות (מוצרי חלב, דגנים..) והשני הוא שצפויה לך עמידה ממושכת בסיטואציה דומה של מדפים/מקררים עמוסים במוצרי – 'תקנה לי'…"

קצת מושגים (על קצה קצהו של המזלג, מתוך המחברות שלי מהתואר)

  • התניה אופרנטית – חיזוק או החלשה של פעולה של אורגניזם על הסביבה בהתאם לגירוי.
  • חיזוק – כל גירוי/התנהגות אשר מעלה את תדירות הופעת התגובה שלפניה, נחלקים לשני סוגים:
    חיזוק חיובי – גירוי נעים אשר מגביר את תדירות התגובה ע"י נתינתו.
    חיזוק שלילי – גירוי בלתי נעים אשר מגביר את תדירות התגובה ע"י הסרתו/הפסקתו. גם זה מחולק לשניים – בריחה (להסיר את הגירוי, נניח ללחוץ על snooze) והימנעות (לבצע פעולה כדי להימנע מקבלת הגירוי, נניח ללמוד כדי להימנע מציון שלילי).
  • חיזוק מלא/חלקי – מדובר על אופן מתן החיזוק (מכל סוג) במלא בחיזוק ניתן בכל פעם שהתגובה מבוצעת, בחלקי החיזוק ניתן רק בחלק מהפעמים.
  • עונש – כל גירוי/התנהגות אשר מוריד את תדירות הופעת התגובה שלפניה, נחלק לשני סוגים:
    עונש חיובי – גירוי לא נעים אשר מוריד את תדירות התגובה ע"י נתינתו. (נניח לתת פליק בעקבות קללה של הילד).
    עונש שלילי – גירוי נעים אשר מוריד את תדירות התגובה ע"י הסרתו/הפסקתו. (נניח לכבות טלוויזיה בערבות קללה של הילד).
  • תיבת סקינר – תיבה המכילה נורה, מגש מזון דוושה ורצפה מחושמלת, משמשת ליצירת התניות.

איך זה נראה בפועל

כשאתה נכנס לסופר עם ילד, אתה בעצם נכנס למעיין תיבת סקינר משוכללת, המניפולציות הפסיכולוגיות שקורות בו הן לאו דווקא משוייכות לתאוריה של סקינר אבל לצורך העניין נזרום… בהתחלה היה כיף עם הילד כשהסתובבתם ודיברתם, גם לילד חווית זמן משותף עם ההורה זה כיף ולכן אפשר להגיד ששניכם קיבלתם חיזוק חיובי. במעבר הראשון של הממתקים, זה שעבר בשלום הילד ראה חטיף נכנס לעגלה גם אפשר לתת פה חיזוק חיובי ומכאן זה מתפצל, במעבר השני, לילד שבוכה או לילדה שמבקשת בקצב שלא מבייש תותח וולקן ולהורה שנשאר החלטי עם הרשימה, זה שנותן מראש ואלו שנשברים אחרי שהנסיך כבר העלה טורים, קצין הביטחון של הסופר בא לבדוק ואתם די בטוחים שראיתם איזה אישה מבוגרת מתקשרת כשהיא מסתכלת עליכם במבט מוכיח…
הרבה סוגים של חיזוקים ועונשים יכולים להתרחש בסיטואציה הזו, אבל אם לקחתי משהו מסקינר זה יהיה ההחלטה המקדימה של מה קורה כאשר נגיע לסיטואציה (סקינר לא אמר את זה וגם לא היה אומר, זה ממני). ברור לגמרי שלהפסיק את הקניות זה לא אופציה כמו גם 'פליק' להרגעה (שני סוגי העונשים), וצריך לקחת בחשבון שלתת לילד מראש או אחרי הפצרות מרובות זה לחזק (חיובי) את ההתנהגות. ואת הנקודה האחרונה צריך לקחת בחשבון – לפי סקינר עדיף לתת ישר (חיזוק חיובי מלא)מאשר לתת אחרי הפצרות/בכי/השתטחויות (חיזוק חיובי חלקי), משום שהתנהגות שחוזקה בחיזוק חלקי הרבה יותר קשה לשרש (מלשון לעקור מהשורש)!! וכאן נכנסת ההחלטה שלכם, אם כן אז לתת ישר, אם לא אז תעמדו בזה אחרת אתם מכניסים את עצמכם לבור עמוק ותלול יותר!

רק ומה עם ההורה?   לדעתי הורה שחווה התהפכות של ילד בסופר לנוכח תעלולי פרסום ופסיכולוגיה, מקבל בעצם עונש (לפי סקינר) והסבירות שהקניות הבאות יערכו עם הילד הולכת וקטנה, הורה כזה עלול גם לחזק את עצמו שלילית באמצעות התנהגות בריחה או הימנעות, למשל לדלג על המעברים הבעייתיים או לערוך קניות באינטרנט בהתאמה. דבר אחד שבטוח הוא, הורה כזה מרגיש את הרצפה המחושמלת שבתיבה, ומרגיש אותה טוב!


סתם תוספות:

  • אפקטים פסיכולוגים נוספים שנמצאים בשימוש- התניה קלאסית שזה חיבור של מפורסמים למוצר או לקשר את המוצר עם בריאות, אפקטים מתחום הפסיכולוגיה הקוגנטיבית שפוגשים אותנו בסידור המדפים ובעיצובי האריזה וכמובן שהפסיכולוגיה החברתית מסבירה מצויין למה אנחנו נופלים על מבצעי 1+1 או 20% תוספת חינם.
  • נכון זה מעצבן שדוחפים לנו קניות מיותרות דרך מניפולציות על הילדים שלנו, אבל התפקיד שלהם זה למכור התפקיד שלנו כהורים זה לחנך.

»

  1. פינגבק: 14 משפטים על קניות בסופר | על כוס קפה | The Cappuccino

  2. פינגבק: לצרוך,לצרוך. כל כך לצרוך, שבא לצרוח!!! | תחתית החבית

  3. פינגבק: בין קו-הקופות לקו-העוני המחשבתי | אבא של אורי יודע על מה הוא מדבר

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s