ילד עני ילד מותר

רגיל

גילוי נאות – אני כבר רואה את קו העוני, אומנם מלמעלה אבל אני לא צריך משקפת כדי לראות אותו.
למעשה לפי החישובים שנהוגים בישראל, במידה ונחליט להביא ילד נוסף לעולם למרות שאין לנו הכנסה מצד שלי (בחיפושים…) אז הילד הבא יהיה ילד עני, או יותר מדוייק הילד הבא יחצה אותנו את הקו לכיוון השלילי שלו.

כשעלתה בפרלמנט האבות השאלה האם אנשים עניים צריכים להביא ילדים או עוד ילדים, האינסטינקט הראשוני שלי היה לענות כמובן שלא. להורים צריכה להיות האחריות לבחון את מצבם ויכולתם להביא ילד לעולם ולספק את כל צרכיו, להביא ילד ללא כל התחשבות זה בעצם להביא ילד למצב של חוסר ולהתמודדויות שילד פשוט לא אמור להתמודד איתם. התשובה באה למרות הידיעה על מצבי האישי/משפחתי, אבל אז התחלתי להתעמק ולחשוב על מרכיבי השאלה.. בתוך המדינה המורכבת שלנו…

כמה נקודות:

  • בישראל העוני נמדד באופן יחסי, לא אכניס אותכם לחישובים מדוייקים אבל כמו כל דבר יחסי השאלה היא יחסי למה או למי. נוצרת בעיית זיהוי – מיהו עני ובעקבות כך בעיה במדידה אמיתית של מימדי הבעיה. אם נכנסים לעומק היחסיות אפשר גם לטעון שעוני או תחושת העוני אינה נמדדת במספרים. נניח שכל מי שנמצא כרגע מתחת קו העוני יוצא מהחישוב בדרך כזו או אחרת (נגיד שלחנו את כולם ליישב מושבה על הירח) מה שיקרה,בגלל יחסיות החישוב, זה שכבה חדשה של אנשים ומשפחות יחשבו לעניים החדשים. זה המצב גם כרגע, לא בטוח שכל מי שנמצא מתחת הקו הוא באמת עני וגם ההופכי יכול להיות תקף ברמה כזו או אחרת..
  • לצערי אי אפשר לנתק את העוני מהקשרים חברתיים. ישראל בראשית דרכה לא תמיד עשתה החלטות נבונות (אני עדין, היא לא באמת הפסיקה), הפנייה של אוכלוסיות עולים לאזורי התיישבות ספציפיים, הסללה בחינוך, ערים ואזורים הנשענים על סוג תעשייה אחד או מפעל בודד, הסכמה בפועל לאי השתלבות כלכלית של מגזרים שלמים ואפשר להתעמק ולחקור עוד (אבל זה מייאש קצת, ראו הוזהרתם). נקודה זו מובילה להנחה שלפחות חלק מהעניים הם עניים שלא באשמתם.
  •  יוקר מחייה ועוני – על פי נתונים של ביטוח לאומי והלמ"ס מתחת לקו העוני נכללות גם משפחות שבהם שני בני הזוג עובדים. נתון נוסף בהקשר זה השווי של X שקלים לפי אזור מגורים, לפי רמת ההוצאות ולפי תפיסת העולם, למשל 6000 ש"ח שמכניסה משפחה חרדית, שלא מוציאה כלל על מותרות, במוצרי הבסיס הם הולכים לזול ביותר, מחשבים כל שקל שהם מוציאים ובתפיסת עולמם כלל לא נחשבים לעניים כי "יש הכל ברוך השם" לעומת משפחה חילונית שגרה במרכז ומכניסה אותו סכום… ואפשר לעשות השוואות נוספות.

בנוסף לאלה יש את שאלת המוסריות:

במדינת לארשי החליטו בפרלמנט על הוצאת תופעת העוני מתחומי החברה. הם החליטו לחוקק חוקים ותקנות אשר יעזרו לשלוט ובסופו של דבר יעזרו למגר את התופעה. הם כבר ניסו קצבאות ועבודות ממשלתיות יזומות, הם הפעילו תוכניות חינוך בנושאי צריכה נבונה והתנהלות כלכלית וכשאלו לא הועילו עברו לתוכנית שורשית יותר שממוסדת בחוקי המדינה. לארשי הייתה מדינה דמוקרטית ולכן לא יכלה לחוקק חוק ספציפי המכוון לאוכלוסיה הבעייתית ולכן חוקקו שכל נושא ההולדה וההתרבות של אזרחיה ותושביה יעברו דרך רשות מיוחדת שהוקמה לצורך העניין, והיא זו שתנפיק אישורים ליחידים ו/או משפחות המעוניינות בילד. מתן האישור הותנה במילוי שאלון עצמי של המבקשים והסכמה לחשיפה של נתוניהם הכלכליים. אישורים הונפקו לרוב למי שעבר סף השתכרות כלכלי המחושב לפי מספר נפשות במשפחה כרגע, מספר נפשות +1, ויכולת ההשתכרות ביחס לנתון החציוני במשק.
בהתחלה המהלך היה ממוקד ונראה שהוא נוגע ישירות בשורש הבעיה, הייתה התנגדות בקרב מגזרים מסויימים אבל הם אף פעם לא נתפסו כחלק אמיתי מהחברה ולכן מחאתם נפלה על אוזניים שיכורות מעלייתם הרגעית ברמת חייהם. הוקם שוק חליפי לשירותים שכבר לא סופקו למפירי החוק וכמובן שהיו סנקציות ועונשים שהוחמרו בהתאם, לבסוף רוב רובם של אלה התיישרו, אלה שלא עזבו. עם ההתדלדלות במגזרים העניים הקלאסים יותר ויותר אנשים ואוכלוסיות מצאו את עצמם בצד הלא נכון של הקו, בהתחלה הם היו רחוקים מלב העניינים, בפריפריה, הם צעקו אבל בגלל המרחק זה נשמע חלש..
לאחר מספר שנים עם גידול שלילי באוכלוסיה, דבר שהפך אותה להומוגנית יותר מבחינת מאפיינים ועליה ברמת החיים שאומנם צמצמה את מימדי העוני אך לא חיסלה אותו לחלוטין, התכנס קבינט מצומצם שדן בקביעה חד משמעית וסופית של עוני מוחלט (בניגוד ליחסי), את כל מי שימצא כעני לפי המדד המוחלט החדש ירכזו במתקנים מכוונים שיעזרו לאותם אנשים ללמוד איך לא להיות עני, המצליחים ישולבו בחברה ואלו שהעוני טבוע בתוכם ולא הצליחו להתגבר עליו… (כאן הפרוטוקול נקטע אבל מחפירות ארכיאולוגיות באזור הקרוי 'בגנה' שבמדינת לארשי נמצאו ערימות של שלדים בקברים המוניים, לצד מבנים שמזכירים מעבדות פרימיטיביות).

אם עוני הוא יחסי ויש לו מקורות חברתיים, מי יכול לקבוע לאחר מגבלות בגלל השוני הזה? האם זה מוסרי שאני שנמצא 2.5 ס"מ מעל קו העוני יכול להגיד למישהו אחר שנמצא 0.5 ס"מ מתחת לקו שזה לא אחראי להביא עוד ילדים?

תגובה אחת »

  1. פינגבק: אמא, הבטחת לנו עוף לשבת, יא חתיכת שקרנית | אבא של אורי יודע על מה הוא מדבר

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s